Search

جارٍ التحميل...
الثلاثاء، 16 يونيو، 2015

خلال الأسبوع اللي فات خلال طريقي للشغل، شفت حمار ميت ومرمي على جانب رصيف الطريق في شارع جسر السويس ، كنت متوقع إن الهيئة المسئولة عن نظافة الشوارع أو متابعة شركات النظافة هتشيل جثة الحمار ده بمجرد ما يتم اكتشافه خلال 24 ساعة أو حتى 48 ساعة مثلاً لأن جثة حيوان بالحجم ده هيعمل مشكلة كبيرة لما تبدأ تتحلل غير جثة كلب أو قطة مثلاً.   بس اللي حصل إن جثة الحمار فضلت موجوده مكانها أيام ، فقلت طيب ما أجرب أتصل بهيئة نظافة وتجميل القاهرة واشوف الإجراء هيكون إيه.   إتصلت إمبارح بيهم على رقم 152 وردت عليا واحده..
قلت لها: في حمار ميت بقاله كذا يوم في شارع جسر السويس تحديداً مابين منطقة الجراج والأربعين ، وجثته تحللت وريحته قالبه محيط المكان.
فبلغت حد جنبها بالكلام اللي قولته ليها وقالت لي: طيب في حاجة تانية ؟
قلت لها: إنا بلاقي أكتر من حمار في المنطقة دي ومش عارف صاحبهم مين.
فقاطعتني وقالت لي: هم دول كمان ميتين وللا إيه ؟
قلت لها: لأ دول بلاقيهم بياكلوا من النجيله اللي مزروعة في الجزيرة اللي في نص الطريق وغالباً الحمار اللي ميت ده عربية خبطته ومشيت لأنه في نفس محيط المكان اللي الحمير دي بتكون موجوده فيه.
قالت لي: طيب إحنا بس خلينا نشوف مشكلة الحيوان النافق ده وبعدين نشوف مشكلة الحمير التانيين.
سألتني : في حاجة تانية ؟ .. قلت لها لا شكراً.
إتصالي بيهم كان حوالي الساعة 12 الظهر ، وخلال مروري على نفس الطريق  حوالي الساعة 5:30 العصر لقيت جثة الحمار إتشالت.
معرفش يمكن يكون في ناس تانيين غيري إتصلوا أو إشتكوا من الحكاية دي وللا لأ، لكن على قد ما حسيت إني عملت حاجه كويسه وإني سبب إن الموضوع ده يتحل ، لكن سرعة الإستجابة وحل المشكلة ده بسطني أكتر.
السؤال هنا: مش جايز تكون سلبية الناس وإن محدش اتصل بالجهة المسؤولة عن حل المشكلة هو اللي خلى الجثة دي تفضل بالأيام من غير إجراء وبمجرد ما تم الاتصال بدأت الجهة المسؤولة تتحرك لحل المشكلة ؟! 
الإجابة: نعم .. لأن السلبية واللامبالاه أحد أوجه الفساد في مصر.



0 التعليقات: